Lees hier het hele artikel.
Eerste rijtest Hyundai IONIQ 6 in Zuid-Korea
Het AD had het genoegen om als een van de allereersten in de IONIQ 6 te mogen rijden. Nog wel in Korea, daar waar ook het elektrische broertje van de IONIQ 6 – de IONIQ 5 – zijn roots heeft. Hoe bevalt de IONIQ 6? Rijdt hij net zo lichtvoetig als zijn aerodynamische uiterlijk doet vermoeden? En is hij daarmee opgewassen tegen de concurrenten in zijn klasse? Lees snel verder onder de foto.
Met vooruitstrevende techniek, een elektrisch rijbereik van ruim 600 kilometer en een spraakmakend uiterlijk opent de nieuwe Hyundai IONIQ 6 de aanval op de Tesla Model 3 en Polestar 2. Hij kan die strijd aan, zo blijkt uit deze eerste kennismaking,
Hyundai doet goede zaken met de IONIQ 5. De hoge elektrische familieauto maakt de tongen los met zijn opvallende uiterlijk en weet op technisch vlak te overtuigen met hoge laadsnelheden en een prima dagelijkse inzetbaarheid.
De IONIQ 6 is geen hoge SUV of crossover, maar een lagere vierdeurs sedan die een ander soort autokoper moet aanspreken. Hij lijkt totaal niet op zijn familielid. Geen hoekige lijnen en een stompe neus, maar een auto die qua vorm zo veel mogelijk weg heeft van een waterdruppel.
Dat doet wonderen voor de stroomlijn en dus voor het rijbereik. Waar een IONIQ 5 zo’n 481 kilometer moet kunnen halen, belooft Hyundai voor de IONIQ 6 een rijbereik van maximaal 614 kilometer. Daarmee verslaat hij – in elk geval op papier – zijn voornaamste concurrenten van Tesla en Polestar.
Tijdens de eerste kennismaking blijkt dat de IONIQ 6 op twee belangrijke punten heel anders is dan de IONIQ 5. Waar de 5 een ruim opgezette en ‘huiselijke’ sfeer heeft, vind je in de 6 een meer traditionele werkplek. In plaats van een verschuifbare bak tussen de voorstoelen zien we daar een gefixeerde tunnelconsole.
De zitpositie is prima. Het stuur en de stoel (optioneel met relaxstand) zijn goed verstelbaar, al houdt met name de hoofdruimte voor langere inzittenden niet over. Dat is een direct gevolg van de gestroomlijnde daklijn en het feit dat de (vlakke) vloer van het passagiersgedeelte óp het batterijpakket ligt. Vraag je daarom wel af of je het optionele glazen dak nodig hebt: dat snoept namelijk nog eens enkele kostbare hoogtecentimeters weg.
Ook achterin is de hoofdruimte beperkt, maar daar geniet je wel van een beenruimte die beduidend rianter is dan in bijvoorbeeld een Model 3. De 4,85 meter lange Hyundai is dan ook 16 centimeter groter dan die Tesla. De achterbak van de IONIQ 6 heeft een wat smalle toegang maar biedt voldoende ruimte en een omklapbare achterbankleuning voor het vervoeren van langere spullen.
Waar de IONIQ 5 rijdt als een wel heel soepel verende huiskamer op wielen, is de 6 voelbaar strakker afgesteld. De ‘frequentiegevoelige’ schokdempers voelen in de basis steviger aan, maar worden vanzelf soepeler als ze vaker trillingen van het wegdek te verwerken krijgen. De IONIQ 6 gaat strakker en met minder gedein dan de 5 door bochten, maar behoudt een aangenaam comfortniveau.
Met de IONIQ 6 is het Hyundai gelukt een auto te maken die toch weer anders is dan de rest. Door z’n uiterlijk wijkt hij op een verfrissende manier af van de concurrentie binnen- en buitenshuis: vanuit diverse hoeken zie je meteen dat dit een IONIQ 6 is. Op technisch vlak staat hij z’n mannetje en belooft hij voldoende inzetbaar te zijn voor dagelijks gebruik.